Friday, November 12, 2010

Géwé?

blogwalking dari pagi hari tadi. sekarang da stop. pening. membaca banyak sangat. nak exam pon takla membaca macam nie rupa. hihi. aku memang follow Laman Web Rasmi Futuwwah. sejak balik Melaka, aku jarang on9, so saki baki daki cuti yang tinggal nie, aku penuhkan dengan baca dan terus membaca. ada yang boleh dipraktikkan dalam diri semua, insyaAllah. kalo korang rajin.. jemputla singgah dan baca apa yang ada dalam web tue. moga boleh dijadikan pedoman. 

 Tadi aku baca bab nie..


Saudaraku,

Sering, barang-barang precious milik kita, tidak akan kita serahkan kepada orang lain selagi kita sendiri yang “merasmikannya.” Kereta baru, biarlah kita puas memakainya, barulah kita izinkan diguna pakai oleh orang lain, misalnya. Atau, langsung tidak diberi pinjam pada orang, lantaran betapa precious-nya ia kepada kita. Atau handset baru, izinkan aku membelek-belek dan merasakan “aura kepuasannya” dahulu, sebelum dikau ku benarkan untuk melihat dan membeleknya. Itulah perasaan common kebanyakan daripada kita.

Nah, dalam soal wanita, kenapa kau mahu izinkan wanita yang bakal kau nikahi itu, pernah “dimenangi” hatinya sebelum dirimu? Nah, benarkah kau sanggup hidup dalam sebuah comparison antara dirimu dan kekasih lamanya, baik dalam soal romantika, baik dalam soal kehenseman, baik dalam soal sifat caring, bilangan semut yang tidak mati dipijaknya, sama ada hal itu ia rahsiakan atau kongsikan bersamamu? Dan kalau kau tidak sanggup, mengapa pula kau mahu cemarkan “keperawanan hati” insan yang mungkin dikemudian hari, bahkan tidak menjadi milikmu? Kau sudah pernah bertakhta di hatinya, sebelum lelaki bernama suaminya “merasmikan” cinta hatinya?

Kerana itu wahai saudaraku, marilah kita betulkan sistem percintaan kita, bahawa tiada yang namanya cinta, melainkan dalam perkahwinan.

“Pada hari ini dihalalkan bagimu yang baik-baik. Makanan (sembelihan) orang-orang yang diberi Al Kitab itu halal bagimu, dan makanan kamu halal pula bagi mereka. (Dan dihalalkan mengawini) wanita-wanita yang menjaga kehormatan di antara wanita-wanita yang beriman dan wanita-wanita yang menjaga kehormatan di antara orang-orang yang diberi Al Kitab sebelum kamu, bila kamu telah membayar maskawin mereka dengan maksud menikahinya, tidak dengan maksud berzina dan tidak (pula) menjadikannya gundik-gundik. Barang siapa yang kafir sesudah beriman (tidak menerima hukum-hukum Islam) maka hapuslah amalannya dan ia di hari akhirat termasuk orang-orang merugi.”
(Surah al-Maidah [5]:5)

Perkataan “akhdan” inilah –menurut Fatwa Islam Online- yang dimaksudkan sebagai “couple”, “boyfriend-girlfriend”, atau, dalam bahsa Jermannya, “gewe” (haha..acah je..). Ertinya, memang Islam telah melarang sejak awal wanita itu sekadar dijadikan “akhdan” oleh kita, melainkan telah ditanamkan hasrat sejak awal untuk memperisterikannya. Dan hasrat untuk menjadikan wanita itu isteri, hanya bisa dipercayai, kalau memang sudah ada persediaan ke arahnya. Maka, tempoh percintaan yang panjang seperti 5 ke 6 ke 7 atau 10 tahun untuk bernikah, adalah sebuah dusta percintaan yang nyata. Pernikahan inilah yang menjadi absorber yang menahan vibration gejolak jiwa manusia.

“Dan di antara tanda-tanda kekuasaan-Nya ialah Dia menciptakan untukmu istri-istri dari jenismu sendiri, supaya kamu cenderung dan merasa tenteram kepadanya, dan dijadikan-Nya di antaramu rasa kasih dan sayang. Sesungguhnya pada yang demikian itu benar-benar terdapat tanda-tanda bagi kaum yang berpikir.”
(Surah ar-Rum [3]:21)

renung renungkan ya sahabat.. dan selamat beramal! ;)  aku hanya berkongsi apa yang aku ada.





No comments:

Post a Comment

Terima Kaseh daun keladi.. rajen nanti komen lagi ;)