Thursday, November 29, 2012

Delusional


There's no guarantee 
that i will give you 
something that you might need 
 because i am
simply not that 
good in
fulfilling some
of those high
expectations
of yours.
a.b. hashim

Monday, September 24, 2012

Cong

Bukan kata rumpun aku, rumpun alum.
Bukan kata aku antirumpunaku sendiri.


Assabiyah rumpunku
Masih di tanah lama.
Hidup segan mati takmau.

Semua bergantung pada filsafat kita.
Lihat la peluang bukan kesia sia.




Tuesday, August 28, 2012

Sure it was

Mereka kasihku
Mereka semangatku

Tanpa mereka tidak aku kesini.
Dan tanpa Tuhan tiadalah aku ini.

Friday, August 24, 2012

Thursday, August 9, 2012

ANAP

Ogos 2008- April 2010

Dia suka curi masa cari kau. Dia suka curi curi pandang kau. Dia suka curi tilik tingkap 
gelap kelas semata mahu curi tengok kau. Kadang tak perlu mencuri, kau muncul sendiri. 
Tak tahu pulak kau betapa laju velositi jantung berlangsung tika tepat mata kau kewajahnya.

Mata jadi kolonialis hati biar mata dapat memandang kau. Dia bijak mengawal keadaan. 
Rusuh hatinya kalau kalau ada teman yang menghidu aktiviti nakal tu, kerana dia 
sudah berpunya & kau adalah klasmet kasihnya!

Dia pandang kau, senyum.
Kau balas, muka lurus.
Senyum tak, marah tak.

Pandang dia taklah over. Sekadar melepas haus berjalan. Just go with the flow. 

Mungkin ini tangkapan pandang pertama atau hanya tertarik dengan kemanisan lesung 
pipit kelucuan kekasaran dan kesopanan atur tingkah kau pada dia? 

Kau rasa?


Ogos 2012.

Dia cuba menaip " :) " di y!m 
Diikuti, " assalamualaikum" dan ENTER.

Cara tipikal untuk tampak cool.
Aku nampak
Kau balas. 
Aku nampak
Ada selautan senyuman di muka dia.

Mungkin ini kali pertama selepas hatinya leghai duatahunlepas?

p/s: moga sampai Syurga! ^^

Wednesday, August 8, 2012

Google

Monday, July 23, 2012

Gulana



Aku cuma orang biasa 
Macam kau.
Buat salah, silap.
Buat suka, benci.

Kau tak pernah buat tu semua?
Jangan tipu.
Orang tipu
Orang paling bodoh.

Jadi
Terima saja aku apa adanya.
Ini bahagian aku.
Kelebihan aku.

Jangan ragu
Jangan makan hati
Kelemahan ini
Masih tak mampu
Mengatasi 
Keunggulan kau.

 
Jangan jadi 
Orang-Penting-Diri. 

Belajar lah
Hormat orang biasa.

Kita manusia
Hati sama hijau
Darah lain lain.

Saturday, July 14, 2012

Pungkur



Pungkur.
Tiga tahun sudah menarik nafas penghabisan.
Ini tempat aku internal kelas.
Walakin, seawal jam aku sampai
Biar kosong, biar sepi dihadapan
Pungkur
Naik sebagai pilihan.

Ada yang lagian layak dihadapan
Kenapa perlu aku berebut dan bermasaman?
Aku pencari ilmu, bukan pencari pasal.

"Siapa cepat dia dapat"
Bukan cara aku dalam kelas.
Ni bukan game rebut kerusi
Kalau gaduh, berdarah gusi
Menangis mintak simpati
Dendam sampai ajal nanti
Semua lari.

Regu pungkur
Akan lebih diperhati
Cuba la sekali.
Kau akan ketagih.

Monday, July 2, 2012

Jitters


Hari ini, umur aku makin dewasa. Semalam, tidur aku tak lena tak lagi seperti selalu. Entah kenapa, mungkin selimut yg menipis dan sejuknya penghawa dingin di hujung kaki merembes sampai ke otak. Aku tak rasa ia seperti mimpi, malah seperti sambungan daripada apa yang aku fikirkan sebelum mata terpejam selepas beberapa kali menitipkan doa. Risau. Risau kalau kalau esok aku tak lagi boleh berdoa seperti hari ni. Risau kalau kalau ada lagi yang belum aku temui sepanjang umur ini. Maka doa dititipkan setiap hari sebelum tidur menggantikan pemikiran-analisa-dunia-yang-tak-kemana. Mungkin. Mungkin bukan doa aku yang termakbul selama ini, tetapi doa orang orang beriman yang mengelilingi aku. Doa mereka untuk aku.

Hari ini, sekali lagi aku takut. Takut pada sesuatu yang aku tak pernah tahu. Masa depan. Masa depan menakutkan aku. Untuk umur ini, disini bukan tempatnya. Tapi, aku sentiasa percaya pada takdir Tuhan.

"...untuk apa kau takut pada perkara yang kau tak tahu? kau usaha dulu, andai itu yang Tuhan bagi, ambil. Redha. Bukan semua dapat rasa apa yang kau rasa sekarang. At least kau di pilih.. blablabla.... percaya pada takdir InshaAllah, ada hikmahnya"


Aku dipilih oleh Tuhan untuk merasa takut pada masa depan.
Aku tidak punya ilmu tentang masa depan,
Wallahu ala kulli shai 'in qadir.

Sunday, June 17, 2012

Propagandist


Redha Tuhan untuk persahabatan ini.
Im human, not perfect, like anybody else.
Moga sampai syurga, dengan izin Tuhanku.




# Terima kasih pada semua untuk semalam. 
kawan sahabat rakan dan taulan.
 
cicikemarawayy~
Ayah Ibu Along Angah Abang De dan Adik gemok.

Wednesday, June 13, 2012

Girl and Her Poem



And because i dont have full knowledge of everything, i totally got it loud and clear what Allah is saying in this verse.

Do you roger that, my friends?

Since we should be thinking good of others and since we would rarely know the whole story about something, He, our Lord had reminded us to avoid negative assumptions too. Of course when we want to avoid negative assumption, then we should be thinking good of others, right? And to be able to think good of others, we should avoid negative assumptions.

HA! HA!.. Kinda makes you feel this is like the chicken and egg story, agree?

So the point is this-
We should not assume someone or something is bad simply because they seemed to be that way from our naked eyes.

Zabrina A. Bakar

Wednesday, June 6, 2012

Volition



Audrey was a princess, so natural, the camera really loved her... James and I kept each other company during all the rejections. 
We used to meet, 
have a cup of coffee and went from office to office to get work and never got work.
Ben Gazzara

Monday, May 28, 2012

Hey!

Hey Gemok.. Selamat Ulang-Tahun-Kelahiran-keDuaPuluh.
Whatever with the past has gone, The best is always yet to come.

It's your birthday and i can't be there (and i dont expect you to care)
But i'll send you a special birthday wish and a little prayer
Have a happy birthday
I hope that all of your birthday wishes come true
May you have a great time today and find happiness in everything you do.

Tuesday, May 15, 2012

Tora


Siapa dalam dunia ni yang akan pilih derita bila di hadapannya terbentang luas jalan menuju kebahagian?
 Siapa yang akan pilih kesengsaraan jika kesenangan itu sudah dijanjikan? 
Semua orang akan mengejar kegembiraan dan meninggalkan kesedihan di belakang, 
tetapi tahukah kau bahawa ada orang lebih rela memilih derita daripada merampas senyuman orang lain? 
Ada orang lebih senang menyusuri jalan yang berliku, penuh dengan cubaan dan penderitaan  daripada memintas laluan orang lain untuk kegembiraan yang sementara?

Mungkin kau tak pernah tahu. 
Sebab itu pada kau, orang yang menahan diri dan mengawal perasaan serta mengorbankan kepentingan diri demi memastikan kau bahagia hanyalah si bodoh yang kalah serta perlu dilupuskan. 
Salahkah dia berikan kau peluang menikmati bahagia dengan orang yang kau sayang serta cinta sepenuh jiwa demi memastikan dia dapat kekal disamping manusia itu sebagai kawan sahaja? 

Kau tidak akan pernah mengerti sebab apa yang kau lalui hanyalah satu bentuk kemanisan yang kau sendiri tidak perlu bersusah payah untuk kecapi.





Pesanan Penaja: 
Jangan jiwa kacau sangat lahh.
Will be the time your prince charming will come & propose you to be his wife. 
Not his gf.
Ni baru dugaan kecil yang Tuhan bagi.
Kalau dengan Aku rasa dosanya,
Dengan Lanang kau rasa pahala?
Kuatkan iman wahai kekasih kecilku.
Jaga ikhtilat. Itu yang penting. 

Sunday, May 13, 2012

Kopi



"Be a man. That's the least you can do. 
'Coz the hero spots are taken."

Jangan tertekan bila lihat rakan-rakanmu bernikah,
biar tertekan bila lihat rakan-rakanmu bergomol serupa sudah bernikah.
Faktab-cara.

Friday, April 20, 2012

Beast





SAHABATKU. AKU BUKANLAH seperti yang kau lihat. Rupa ini hanyalah sekadar pakaian yang aku kenakan untuk melindungi aku dari persoalanmu dan kau dari kecuaianku.
Aku dalam aku, sahabatku, tinggal di dalam rumah yang dihuni kesunyian dan disitulah aku akan tinggal, tak dilihat dan tak dapat didekati.


Aku tak mahu kau percayakan apa yang aku lafazkan, atau percaya apa yang aku buat kerana kata kataku hanyalah sekadar pemikiranmu dalam bunyi, dan perbuatanku, harapanmu dalam tindakanmu.
Bila kau kata
"Angin bertiup ke timur"
aku kata
"Ya, mmg bertiup ke timur"
kerana aku tak mahu kau tahu mindaku tak berada bersama angin, tapi dengan laut.
Kau tak mungkin faham pelayaran pemikiranku, aku juga tak mahu kau memahaminya.
 Aku mahu berada di laut, sendirian.

Waktu siang padamu adalah waktu malam padaku, tapi waktu itu juga aku bercakap tentang air pasang yang menari di bukit dan bayang ungu yang menyelinap merentas lembah, kerana aku tak mampu mendengar ratib kegelapanku atau melihat kibas kepakku pada bintang, dan aku memang tak mahu kau dengar atau kau lihat semua itu. 
Aku mahu bersendirian bersama malam.

Kau cintakan kebenaran dan kecantikan dan keadilan. Dan demi kau, aku berkata itulah yang seharusnya. Tapi dalam hatiku, aku tertawa pada kecintaanmu itu. Tapi aku tak mahu kau lihat tawaku. 
Aku lebih suka tertawa sendirian. 

Sahabatku, kau begitu baik dan cermat, dan bijak. Tidak, kau terlalu sempurna. Dan aku, juga bercakap denganmu dengan bijaksana dan berhati hati. Tapi aku gila. Aku sembunyikan kegilaanku. Mungkin aku sendiri saja yang gila.

Sahabatku, kau bukan sahabatku, tapi bagaimana boleh aku buat kau faham?

Jalanku bukan jalanmu, 
tapi kita melangkah bersama...
berpimpin tangan.

jiwa berontak

Saturday, March 31, 2012

Bawa Resah






Oh, my beautiful mother.. She told me:

"Daughter, in life you're gonna go far.
If you do it right, you'll love where you are
Just know where ever you go,
You can always come back home."


Oh, my irrefutable father.. He told me:
"Daughter, sometimes it may seem dark,
But the absence of the light, is a necessary part.
Just know you're never alone,
You can always come back home." 


*Happy 20th Birthday Fatin Farhana.. May Allah bless you!


Wednesday, March 28, 2012

Baki

Allah is so wise that he never created friends with price tags.
If He did, u wouldn't have been able to afford a precious friend like me laa babe..HAHA!

Saturday, March 10, 2012

Kroni

Aku tidak membenci. Aku menjulang. Impian aku untuk awak lebih tinggi dari impian aku untuk diri. Lebih tinggi dari bintang. Mungkin boleh peluk bulan.

Dulu semalam tenggelam rasa ambil berat, malam tadi timbul belas kasihan. Ada masa aku tumpu pada belang awak. Aku hanya jumpa rapinya awak boleh jadi aku sayang awak banyak. Aku lihat awak serupa awak. Aku dekap awak tanpa berlipat-lipat bab.

Titik kata hari ini, awak terus sepi. Siapa tahu awak sepi untuk menjauh. Barangkali, barangkali tak jumpa padanan itifak kita. Tiada siapa-salah, tiada siapa-betul. Pilihan, awak aku dia semua berhak. 

Lima saat tadi tinggallah rodong sebati dengan aku. 

Sunday, March 4, 2012

Puing-Puing

*Tuhan, jagakan dia.. 

Friday, March 2, 2012

Biru Jambu

Setiap orang mahu mencari sesuatu dan setiap orang sebenarnya sedang melarikan diri daripada sesuatu.  Tak pergi, kita tak jumpa.  Tapi Jangan jadi terlalu lurus dan keras.  Nanti kau Nampak orang tu semua sama macam aku.  Hensem dan jambu... nak buat macamane tuhan tak matikan aku lagi sebelum jumpa kau.  kau cinta aku sebab aku wujud.  Tapi. Kau tau ni namanya apa? Misgiving*


tiba-tiba teringat kau.. ahh kau suka? Aku tiada masa nak tunjuk taring atau siapa lebihandal. Hujan makin lebat, air menerjun dari  atap.  Kali ni aku suruh kau kira daun mula menghijau dikeliling kau, itu rindu aku buat kau.  Aku Kertas Conteng* yang takde masa depan?  atau Kau Kain Sutera* takut masa depan? Apa lagi kita boleh jadi termasuk kawan? aku bukan suka musuh,  tapi musuh memang suka aku jadi kawan musuh.  aku pun tak suka kau cakap bisik-bisik* dengan aku.   #

tulisan aku untuk kau, ye kau yang kerut-kerut dahi tu. 
ikhlas tu kan kerja tuhan.

* kontradiksyen   :)

Saturday, February 25, 2012

Thursday, February 23, 2012

Thursday, February 16, 2012

tipu



aku percaya, esok sudah tidak boleh mengubah apa yang berlaku hari ini, tetapi hari ini masih boleh mengubah apa yang akan terjadi pada hari esok.

Monday, January 16, 2012

Ubat