Wednesday, December 22, 2010

sila percaya

okey.. nie tajuk actually cite pasal masalah saat kau atau aku 'menembak' sesuatu dengan BUKAN menggunakan raifal, karbin mahupun pistol! bukan juga mengenai 'menangkap' OKT atau OYDS. ini adalah mengenai pengunaan digital single-lens reflex cameras, okey.. atau bahase y korang paam DSLR! saat² tersebut pasti menarik khalayak umum untuk melihat kedudukan anda..~  sekali dan pertama, pada yang tak faham dan takkan faham orang yang jenis 
' i Photography ' akan mula  
bertutur: "uh, perlu ke sampai meniarap begitu nak amek gambo? orang PRO takde wat gitu pon! nampak sangat xPRO." 
lagi soklan: " kenapa nak gaya macam tue time nak amek gambar?" erk?..
lagi kenyataan: "HAHA, kelakar gile cara dia amek gambar!" ouh.. banyak betul 'gile' dia. (takde kene mengene dengan kesalahan memegang kemera)
kenyataan lagi: " pergh! gaya amek gambar bkan maen lagi, hasilnya nanti lawo lagi nenek aku snap!" 
kenyataan pasti! : "HAHA, kenapa tak baring je?" (nie kalo kedudukan badan korang ala² nak me'landing' badan laa)
kenyataan paling setuju: ''cepat², putograper tue nak amek gambo!'' aminn.. moge jadi sungguh putograper tue!
 

jawapan untuk anda², mane anda tau mereka yang PRO tak bergaya dengan pelbagai cara ha? senang canie, ekot cara aku. aku dalam amek² gambo nie sume aku penah. meniarap, baring cangkong.. sume ade! untuk ape? untuk gambar yang kita nak laaa.. kan? jangan laa malu. memang malu perisai orang beriman, tapi agakla. selagi tak langgar devider hukum syara', ia masih di jalan 'no hal lah!'. 

kedudukan time amek gambar nie penting actually. tak kesa kalau anda² tertonggang tebalik pon! kedudukan badan yang sesuai yang dapat mengurangkan gerakan atau getaran semasa shutter ditekan. kedudukan yang betul dapat menghasilkan gambar berkualiti dan lebih tajam dan ++  memuaskan. 

kalau time tengah berdiri, jangan di bukak ketiak tue luas², makin luas makin laa kuat vibrate jadi. kaki mesti terbuka, jangan rapatkan. tak stabil badan! kalo tak cukup ruang, kalo rase perlu besandar, sandar jele. kalo ade benda yang dapat ampu tangan kita pon okey. lagi stabil so, kurang laa vibrate.

macam anda² yang tak biase meniarap, rapatkan tangan. jangan pegang kemera dengan cara ketiak terbukak luas. cara cani dapat kukuhkan lagi pegangan dan mengurangkan pergerakan semasa shutter ditekan.

untuk time amek gambar cara duduk or cangkok, etc.. tangan mesti di ampu lutut, jgan biarkan tangan tgantung di ampu angin. HAHA. 

okey? setel. nie je mampu. aku berkongsi apa yang aku ada. takde macam mane nak kongsi.  kalo ada anda² yang baru² berjinak kalo ade kursus ke ape ke untuk asas fotografi, pergi le. tak rugi pon. dari asek dok berlagak dengan kemre beso tue tegantong kat leher, hakikatnya tak reti gune, rugi!
 
selamat semuanya, selamat aku jua!

2 comments:

  1. ade orang cakap awak amik gambr camtu ke?

    awak tahu kan murni belajar art photoshoot ney sume

    dye ada ajar saya, nak amik gambar memang la kne tertonggeng bagai..hahahaa

    so cara awak tu xsalah.wink wink!

    ReplyDelete
  2. HAHA.. mungken ade laa kot. tp dlam ati mereka², munken lagi. nie pon sebab banyak laa senior² dlm bidang nie yang kene canie. even dah PRO pon kene jugak. sbb ade y xpaam dan xkan penah paam huhu. :)

    ReplyDelete

Terima Kaseh daun keladi.. rajen nanti komen lagi ;)